دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ |۲۷ صفر ۱۴۴۶ | Sep 2, 2024
image.png

رئیس جامعةالمصطفی در پنجمین سوگواره «حدیث عشق» و دومین یادواره شهدای همنام امام رضا علیه‌السلام استان قم، با تاکید بر اهمیت تربیت فرهنگی نسل نوجوان و جوان، تصریح کرد: امروز ابزار کار فرهنگی در همه جا توسعه یافته است و اگر غفلت کنیم دچار بحران هویتی خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباسی با عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالگرد ارتحال پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) و شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام) و امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام)، اظهار داشت: ما ایرانیان مفتخر هستیم به صورت ویژه از محضر امام رضا(علیه السلام) بهره مند بوده و خدمتگزار و در پناه آن حضرت باشیم. لطف ایشان همراه شامل حال این امت و کشور بوده و است.

رئیس جامعةالمصطفی در ادامه با اشاره به اهمیت زیارت اربعین حضرت سیدالشهداء(علیه السلام)، خاطرنشان کرد: در برخی از روایات ما صفات اهل ایمان از جمله راستگویی، ورع، امانت داری و صداقت ذکر شده است. بدیهی است که ایمان به خدا در رفتار و اخلاق انسان موثر است و اگر این علائم در رفتار فردی دیده نشود لاجرم ایمان او ضعیف و کم فروغ خواهد بود.

وی ایمان را دارای درجاتی دانست که کمال آن دستیابی به ولایت ائمه اطهار(علیهم السلام) است، افزود: امام حسن عسکری در روایتی پنج علامت برای انسان مومن بیان فرموده است. اولین علامت مومن نماز و عبادت است. همواره شیعیان امیرالمومنین(علیه السلام) به عبادت شناخته می شدند.

حجت السلام والمسلمین عباسی ادامه داد: دومین نشانه و نماد بیان شده در روایت، زیارت اربعین شهادت اهل بیت(علیهم السلام) به ویژه حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) است که به همه هویت شیعیان گره خورده است. پس از گذشت این همه سال، ما همچنان از همه ظرفیت های حادثه کربلا نه خبر داریم و نه از آنها استفاده برده ایم و تا کنون تنها جلوه هایی از قیام امام حسین (علیه السلام) بر ما آشکار شده است.

وی هویت هر انسان و اجتماعی را با نمادهای آن قابل تشخیص دانست و گفت: امروز در دنیا، فرهنگی رایج شده است که تلاش می کند تمام هویت ها را زیر سلطه ارزش های تحمیلی خود درآورد و مهم ترین هدف آن تهی نمودن جوامع از هویت اصلی و جایگزین نمودن با هویت جعلی است. در چنین شرایطی، نمادهای هویتی دارای اهمیت دوچندان هستند.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: شخصیت انسان دارای هویت ایمانی باید در ظاهر او نمود یابد. در حالی تمدن غربی برخی مراسم و آداب خرافی و موهوم خود امثال هالووین را بر جوانان ما تحمیل می نماید که اگر کسی احساس شخصیت و هویت درونی داشته باشد، هرگز این رفتارهای غیرعقلانی و غیر منطقی را نخواهد پذیرفت. ظواهر و پوشش ما باید با هویت اسلامی سازگار باشد.

وی با تاکید بر اهمیت تربیت فرهنگی نوجوان و جوان ایرانی، تصریح کرد: امروز ابزار کار فرهنگی در همه جا توسعه یافته است و اگر غفلت کنیم دچار بحران هویتی خواهیم شد. نگرانی تمدن غربی از مراسم اربعین نیز به همین جهت است، زیرا گردهمایی ایمانی میلیون ها انسان در کنار یکدیگر، به یک نماد تمدنی مستحکم مبدل شده است، بنابراین سیاست سکوت و بایکوت اولیه آنان در قبال اربعین به سیاست تخریب و دشمنی در چند سال اخیر مبدل گردید.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در پایان انقلاب اسلامی را پرچمدار تمدنی الهی در برابر تمدن روبه زوال مادی دانست که جز سیاهی و تباهی حاصلی برای بشر نداشته است و بر توجه هرچه بیشتر به نمادهای هویتی همچون زیارت اربعین در این رویارویی تمدنی تاکید کرد.

اگر در حوزه فرهنگ غفلت کنیم دچار بحران هویتی خواهیم شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha